10 tips bij overprikkeling

Overprikkeling ervaart iedereen wel eens. En als dat af en toe gebeurt is dat ook niet zo heel erg. Maar let op dat je je niet te vaak overprikkelt voelt. Hoe vaker jij het gevoel hebt overprikkelt te zijn, hoe sneller dat gevoel weer terug zal keren.
Wanneer je je niet genoeg ontspant en van de ene prikkel in de andere stapt, wordt je tolerantie grens steeds lager, waardoor je dus automatisch ook steeds sneller overprikkelt raakt. Daarom is het van groot belang om veel waarde aan ontspanning te hechten. Zoek naar de juist balans voor jezelf tussen ontspanning en spanning.
Hier vind je 10 tips die je kunt proberen als je je overprikkelt voelt. Ze helpen je weer te ontspannen.

1. Naar buiten!

Ga lekker naar buiten. Zoek een rustig plekje in de natuur op en ga een stukje wandelen. Snuif bewust je longen vol met de frisse buitenlucht en adem die langzaam weer uit. Let op de dingen om je heen. Kijk eens omlaag, kijk eens omhoog. Verwonder je over de bloemen, de takken en de verschillende kleuren die je ziet. Kleine beestjes die over de grond kruipen, mooie vogels die overvliegen. Gebruik al je zintuigen en geniet van wat je allemaal tegenkomt. Kom je een bankje tegen? Ga eens rustig zitten en sluit je ogen. Wat hoor je allemaal? Voel je de wind langs je wangen?

2. Sluit je af van alle schermpjes

Zet je telefoon eens een tijdje op vliegtuigmodus. Vind je dat moeilijk, probeer het dan eerst eens een half uurtje. Leg hem weg en probeer je te focussen op andere dingen. Wees niet bang om dingen te missen. Wees niet bang om onbereikbaar te zijn. Laat het los.
De tijd die je normaal besteed aan het turen naar een schermpje, kun je nu gebruiken om bijvoorbeeld weer eens een echte puzzel te maken. Of ruim eindelijk eens dat rommellaatje op. Of:

3. Hou een journal bij

Een bullet journal bijhouden wordt steeds populairder. Een bullet journal is een soort dagboek waarin je kunt tekenen, plakken of een planner kunt maken. De mogelijkheden zijn heel uitgebreid. Je hoeft er niet perse elke dag in de te schrijven, het gaat vooral dat je hem gebruikt ter ontspanning en om achteraf te kunnen zien wat je allemaal beleefd hebt en hoe je je daarbij voelde. Sommige mensen gebruiken het als dankbaarheidsdagboek en voor anderen is het meer een agenda of dagplanner.
Het is heel ontspannend om bezig te zijn met je bullet journal. Vooral als je perfectie los laat en je mag plakken en tekenen wat er in je op komt. Ik heb op deze manier al 2 journals vol gemaakt en het is heerlijk om er in terug te bladeren. Schrijf over hoe je je voelt, of teken gewoon alleen maar doodles. Het maakt niet uit.

4. Neem een bad of douche

Als je heel bewust onder de douche staat, kan het je heel goed helpen bij het loslaten van negatieve energie. Ben je erg overprikkelt? Voel je voeten contact hebben met de grond en hoe het water alle negativiteit van je afspoelt. Elke druppel neemt wat mee en het verdwijnt in het doucheputje. Was je met je favoriete douchegel en was alles van je af.
Een bad werkt natuurlijk sowieso al ontspannend, maar wellicht kun je nog iets extra’s doen. Gebruik de juiste etherische oliën in je bad (hier lees je er alles over), en maak eens gebruik van kaarsjes. Zet ze aan en doe het licht uit. De ontspanning gaat op deze manier 10 keer dieper.

5. Ga op tijd naar bed

En voel je daar dan niet schuldig over. Laat het niet voelen alsof op tijd naar bed gaan zonde van je tijd is, want dat is het niet. Zeker op een dag waarop je overprikkelt bent geraakt is het heel belangrijk om op tijd te zeggen: Nu is het klaar voor vandaag!
Slapen is een soort reset voor je lichaam. Je komt tot rust en kan de volgende dag met nieuwe energie beginnen. Zorg voor een rustige slaapomgeving en probeer minstens een uur voor het slapen gaan geen schermpje meer te gebruiken. Ventileer overdag je slaapkamer goed door.

6. Maak gebruik van etherische oliën

Kies voor etherische oliën die rustgevend werken zoals bergamot, ceder, lavendel of sinaasappel. Druppel de etherische olie op een geursteen, gebruik een diffuser of een oliebrander. Laat de ontspannende geuren door de kamer gaan en merk direct verschil in je gemoedstoestand. Ook kun je voor jezelf een persoonlijker roll-on maken. Probeer bij ontspanning steeds gebruik te maken van dezelfde etherische oliën. Je hersenen zullen deze geur gaan koppelen aan een fijn en ontspannen gevoel. Als je dan een roller maakt met een fijne basisolie en een paar van je favoriete ontspan olie, dan kun je op elk gewenst moment eventjes een ontspannen gevoel creëren. Deze truc werkt ook bij heimwee. Doe dezelfde olie die je vaak thuis in je diffuser hebt in een roller en neem deze overal mee naar toe.

7. Focus op je ademhaling

Wanneer je gespannen bent, adem je vaak hoog en oppervlakkig. Om even aandacht te geven aan je ademhaling, verleg je je focus. Je focus ligt op het ademhalen en niet op dat wat jouw stress geeft. Het werkt als een soort resetknop. Het fijne van deze tip is dat je dit overal kunt doen en zeer effectief is bij acute stress.
Adem diep in door je neus. Hou je adem 2 seconden in en adem dan langzaam uit door je neus. Doe dit een paar keer achter elkaar totdat je merkt dat de stress wegzakt. Probeer diep adem te halen. Leg je hand op je buik om te voelen of de buik opbolt bij elke inademing.

8. Zorg voor voldoende ontspanning

Dat je overprikkelt bent geraakt is een teken van je lichaam die je niet zomaar mag negeren. Je hebt meer indrukken binnen gekregen dan je aan kon. Bij de 1 is dat meer dan de ander. Zorg dat je een goede balans vindt tussen spanning en ontspanning. Maak na een drukke dag tijd voor jezelf. Probeer je agenda zo in te delen dat je na een drukke dag een rustige dag of rustige dagen inplant. Geef jezelf tijd om te herstellen. En probeer hierop voorbereid te zijn. Zo plannen wij vaak verjaardagvisite op de zaterdag in, zodat we de zondag als hersteldag hebben voordat de werkweek weer gaat beginnen. Of als je kind een kinderfeestje heeft, hou het dan de dag erna rustig. Het heeft bij ons even geduurd voordat we dit van onszelf accepteerden, maar we zien zoveel verbetering sinds we het zo inplannen!

9. Leg je hand op je navel

Deze tip kun je goed combineren met nummer 7.
Je navel is het middelpunt van je lichaam. Het was in de buik van je moeder de toegangspoort tot al je voedingsstoffen. Wist je dat je veel energieën en spanningen via je navel binnenkomen? Het is een soort spirituele opening voor allerlei gevoelens en energieën van anderen. Als je daar standaard erg voor open staat omdat je bijvoorbeeld hooggevoelig bent, dan kun je je daarvoor afsluiten door je hand op je navel te leggen. Dat kan gewoon door je trui heen. Zorg dat je voeten stevig op de grond staat en maak even contact met je lichaam. Combineer het met een ademhalingsoefening. Voel hoe je hand je beschermt als een soort poort die op slot gaat. Hou de prikkels die bij andere mensen horen buiten de deur.

10. Omarm het

Het heeft geen zin om je tegen overprikkeling te verzetten. Neem het van mij aan, ik heb het jaren geprobeerd. Maar pas na de acceptatie kwam de rust. Je bent wie je bent. En jij bent nu eenmaal sneller overprikkelt dan een ander. Leuk is het natuurlijk niet, want je moet veel vaker nee zeggen dan een ander. Maar daar staat tegenover dat je je vaak goed kunt inleven in een ander en erg behulpzaam bent. Je bent niet voor niks snel overprikkelt. Dat betekent dat je heel veel oppikt wat andere mensen niet zien of merken. Omarm dit. En neem die rust die je daarna moet pakken op de koop toe. Zorg goed voor jezelf en zie dit niet als egoïsme.

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.